fredag 31 augusti 2012

Kunskap är nyckeln till framgång!

Kan du namnen på bendelarna i din kropp?

Jag påstår att grundläggande kunskaper inom områden som anatomi, fysiologi och näringslära är en otroligt viktig bas och ovärderligt inom all framgångsrik träning. Detta oavsett om du tränar på hobbynivå eller har det som yrke.
Effektiv och resultatinriktad träning bygger på hårt arbete, kunskap och erfarenheter. För de flesta av oss är tiden knapp och vi är få som har tid och lust att träna bara för att träna.
Dessutom är det ofta så att om vi vet hur kroppen fungerar både anatomiskt och fysiologiskt blir också träningen betydligt roligare. Vi förstår VARFÖR man bör göra på ett visst sätt och varför man inte gör på ett annat.

Ett hett tips är att gå The Academys teoretiska grundutbildning. Drygt 40 timmars skola fördelat över två veckoslut. Kursen öppnar dessutom dörren för vidare praktiska kurser inom träning, kost och hälsa. Visst, det kostar en slant men samtidigt kan man fråga sig själv, -Om jag haft den kunskap som jag har idag när jag började träna, hur hade resultaten sett ut då.
Att investera i något man brinner för och som på sikt gör livet både bättre och hälsosammare, det är för mig välinvesterade pengar.

3 kommentarer:

Helena sa...

Amen to that - den är värd varenda öre!

Ingmarie sa...

Bra tips! Skulle även jag ha nytta av den tror du?

Micke Svensson sa...

Det tror jag säkert Ingmarie. Vet att du tidigare läst en del anatomi och fysiologi men jag tror ändå att du skulle uppskatta kursen. Never stop learning!